Interview: Baby Journey meets Najell

Kärnan i Najell är att ge nyblivna föräldrar möjlighet att fortsätta leva livet enligt sina egna regler. Detta har blivit grunden till utvecklandet av flera produkter som idag är givna val för många nyblivna föräldrar, det gäller inte minst den omtalade SleepCarriern. Vi har pratat med Najells VD och grundare Niklas Najafi Kristensen för att höra vad han har lärt sig om målgruppen gravida och nyblivna barnfamiljer under åren, och vart han tror att baby- och barnbranschen är på väg framåt. 

Hej Niklas, för de som inte känner till Najell sedan innan. Vad gör ni? 

Att bli förälder är en av de största förändringarna som vi människor kan gå igenom. Det är lätt att gå lite vilse i sig själv när en går igenom stora förändringar och vår ambition är att designa och marknadsföra produkter för att föräldern ska kunna fortsätta hitta sin egen väg i livet tillsammans med sitt barn. Vi tror att glada föräldrar är bättre föräldrar. Våra mest populära produktkategorier är babynests, bärselar och gravidkuddar.

Vad har ni fått för insikter om målgruppen gravida och småbarnsföräldrar senaste åren?

Vi tycker att det är viktigt att stå för något och våga göra det hela vägen. Det är något som vi märker väldigt tydligt i de kundrelationer som vi har idag. De starka reaktionerna och relationerna får vi när vi gör saker som är på riktigt och inte blir för slätstruket och välanpassat. Jag vet inte om det är något nytt men det är en insikt som vi lär oss och får påminna oss om hela tiden. Det är bra att vara lite kantig och avig så att folk reagerar och inte bara vara mellanmjölk.

Vilka trender ser ni inom branschen just nu, vart är branschen på väg tror du?

Just nu går retail som en helhet igenom ett rätt så hårt stålbad och det verkar vara ännu tuffare för just vår bransch med ett flertal återförsäljare som går på knäna. Jag tror att det beror på att vi varumärken gemensamt tillsammans skapar för lite innovation. Det är för mycket produkter som knappt är värda en axelryckning. Det känns knappt som att varumärken själva tror på sina nyheter ibland utan allt handlar om att erbjuda det konkurrenten erbjuder och det tror jag är en återvändsgränd. 

Min vanligaste fråga internt i vår produktutveckling är vad vi tillför som inte redan finns på marknaden. Tillför det inte någonting så vet jag inte om vi ska göra det. Sen finns ju såklart filtar osv som kanske inte behöver erbjuda så mycket funktionalitet men som helhet hoppas jag på att fler skapar nytt istället för att bara apa efter varandra. Det skulle kunna göra att branschen lyfter.

Sen behöver återförsäljarledet hitta sätt att sälja på som inte innebär priskrig som varit nyckeln för många e-handlare eller att kunden måste åka ut till ”köp-ladan” för att hitta produkter till den kommande bebisen. Vad är egentligen en bra shoppingupplevelse inom vår bransch?

najell
Spana in Najell här!

Vart är Najell om 3 år?

Idag är vi relativt väletablerade i Skandinavien och arbetar med att få ett ordentligt fotfäste i de stora europeiska marknaderna Tyskland, Frankrike och Storbritannien. Min ambition är att vi inom 3 år också har lyckats med att etablera oss på några asiatiska marknader och/eller i USA.  Sen hoppas jag att vi blivit ännu duktigare på att bygga genom vårt varumärke och värderingar som uppmanar till självständighet och att varje person ska få gå sin egen väg på sina egna premisser. 

Vem eller vilka inspirerar du personligen av? 

Jag tycker att det finns många företag och varumärken som inspirerar. Min kompis Gustav som driver sko- och väskföretaget Flattered tycker jag gör mycket bra saker i en bransch som är extremt hårt konkurrensutsatt. Sen har jag sneglat en hel del på Toteme och deras resa. Deras VD Johanna är väldigt driven och tydlig i hur de ska staka ut sin väg framåt. 

På ett personligt plan är jag en gammal basket-fantast och Michael Jordan och Kobe Bryant var väldigt viktiga för mig under uppväxten och de pratade ofta och mycket om hur hårt de arbetade för att nå framgång vilket är något jag bär med mig fortfarande.

Start your journey,
get in touch with us!

Linnéa Olsson
Creative Sales, Baby Journey

You may also be interested in

  • What do pregnant and new parents find on Black Friday?

    Given the extra expenses associated with having a baby, it's no wonder that many parents-to-be and new parents look out for Black Friday deals. For this year's Black Friday, Baby Journey surveyed over 200...
  • How do pregnant women and new mothers get inspired today?

    Baby Journey asked 250 pregnant and new mothers how they consume light-hearted and entertaining inspiration related to pregnancy and life with children. Where do they get it, what format do they prefer and what platform last inspired them to make a purchase?...
  • Targeted advertising for pregnant women and parents of young children

    No matter what product or service you offer, the right advertising will help you reach potential customers. To know which type of advertising to choose, you need to know what your goal is for the campaign: is it to increase...
  • Advertise on Facebook to the high-spending target group of parents of pregnant women and young children.

    Do you want to see increased conversion while building your brand? Pregnant women and parents of young children are a high-spending target group who spend hours on social media every day, where they get information, inspiration and the opportunity to communicate with others in their target group....
  • Digital marketing towards a high-spending target group

    There are lots of angles to take when it comes to digital marketing, so it's important to choose the right platform, format and angle for your target audience to get results. Whether you want to increase brand awareness or conversion, we can...

    Artillerigatan 16

    114 52 Stockholm

    Baby Journey

    Terms

    Download our app!

    download in the appstore

    Copyright © Baby Journey

    Copyright © Baby Journey

    Mobile footer