Interview: Baby Journey meets Unna

Svenska uppstickaren Unna grundades med visionen att bryta stigmat som finns runtmatning. Med de första svensktillverkade och ekologiska produkterna inom kategorin ersättning vill grundarna Linnea och Vendela erbjuda ett tryggt alternativ om det skulle vara så att amningen inte fungerar, eller som komplement. Trots att produkterna bara funnits på marknaden sedan i år har Unna redan synts i TV-programmet Draknästet och fått ut produkterna på stora matvarukedjor som Coop, ICA-butiker och de stora nätapoteken.

Vi har pratat med Linnea och Vendela för att höra hur Unna som varumärke sticker ut på marknaden, och vilka insikter de fått om målgruppen blivande och nyblivna föräldrar sedan starten av Unna.

Hej Linnea och Vendela, för de som inte känner till Unna sedan innan. Vad gör ni?

Vi är ett nytt varumärke inom barnmat. Vi erbjuder den första svensktillverkade ekologiska ersättningen på marknaden!

Hur kom idén till att sälja modersmjölksersättning och tillskottsnäring?

Det är en intressant kategori av flera anledningar. Dels för att den är livsviktig, de här
produkterna måste finnas och vidare så är det en konstant efterfrågan på ersättning, det är
ingenting som går i trender.

Vi såg tidigt hur få alternativ det finns i kategorin, hur otroligt kvalitetskänslig kunden till de här varorna är, och hur väl svenska värden och ekologiskt skulle passa just här. Till sist såg vi också hur varumärkesmedveten nyblivna föräldrar är, och såg utrymme för att bygga ett brand här, som kunden förhoppningsvis ska kunna relatera till. Något nytt, med ny tonalitet och nytt formspråk.

Vad utmärker er produkt jämfört med andra liknande produkter på marknaden idag?

Det finns inget annat ekologiskt, svenskproducerat alternativ idag. Det finns inte heller något annat nytt, och absolut inget småskaligt alternativ. Konkurrenterna är gigantiska livsmedelsbolag med en uppsjö av andra produkter under sina paraplyer, och de har inte jobbat så mycket med förnyelse just när det kommer till deras ersättning. Vi är ett varumärke skapat för föräldrar, av föräldrar, och tror att de som upptäcker oss ser ett mervärde i att handla ekologiskt, småskaligt och från ett varumärke man kan identifiera sig med.

Unna produkt bild

Är det någon insikt kring målgruppen som har förvånat er? Vilken?

Att det är så många som hör av sig och delar med sig om diverse utmaningar man mött i
matningen. Vi visste ju att det är ett ämne som engagerar och som är väldigt centralt när
man är nybliven förälder, men vi är väldigt glada att se att många skriver till just oss med
både stort och smått. Det visar ju på en benägenhet att interagera med oss som varumärke!

Vad tror ni kommer bli viktigare för varumärken att tänka på i sin kommunikation med morgondagens föräldrar?

Vi gissar på högre och högre krav på autenticitet, på transparens och på originalitet. Kunden kommer nog bli ännu mer skeptisk till traditionell produktreklam och även till köpta influencer-samarbeten, om de inte känns helt genuina. Det kommer säkert också ställas större krav på att varumärken ska ta ställning i diverse frågor, och vara inkluderande och nyanserade i sin kommunikation.

Vart är ni med Unna om 3 år?

Vi är etablerade med en betydande marknadsandel här på svenska marknaden. Vi når också vår kund på utländska marknader, dels via D2C och dels via retail. Eventuellt har vi expanderat vår produktportfolio till närliggande kategorier.

Läs mer om Unna här: https://www.unna-baby.com/

Start your journey,
get in touch with us!

Linnéa Olsson
Creative Sales, Baby Journey

You may also be interested in

  • What do pregnant and new parents find on Black Friday?

    Given the extra expenses associated with having a baby, it's no wonder that many parents-to-be and new parents look out for Black Friday deals. For this year's Black Friday, Baby Journey surveyed over 200...
  • How do pregnant women and new mothers get inspired today?

    Baby Journey asked 250 pregnant and new mothers how they consume light-hearted and entertaining inspiration related to pregnancy and life with children. Where do they get it, what format do they prefer and what platform last inspired them to make a purchase?...
  • Targeted advertising for pregnant women and parents of young children

    No matter what product or service you offer, the right advertising will help you reach potential customers. To know which type of advertising to choose, you need to know what your goal is for the campaign: is it to increase...
  • Advertise on Facebook to the high-spending target group of parents of pregnant women and young children.

    Do you want to see increased conversion while building your brand? Pregnant women and parents of young children are a high-spending target group who spend hours on social media every day, where they get information, inspiration and the opportunity to communicate with others in their target group....
  • Digital marketing towards a high-spending target group

    There are lots of angles to take when it comes to digital marketing, so it's important to choose the right platform, format and angle for your target audience to get results. Whether you want to increase brand awareness or conversion, we can...

    Artillerigatan 16

    114 52 Stockholm

    Baby Journey

    Terms

    Download our app!

    download in the appstore

    Copyright © Baby Journey

    Copyright © Baby Journey

    Mobile footer