Baby Journey har frågat 250 gravida och nyblivna mammor hur det konsumerar lättsam och underhållande inspiration kopplat till graviditet och livet med barn. Vart hämtar det denna, vilket format föredrar dem och vilken plattform inspirerade dem senast till ett köp?
För att hitta gravidstilen, hur barnrummet ska inredas eller välja ett nytt recept att testa tillsammans med familjen är sociala medier en given destination. När vi på Baby Journey frågade 250 gravida och nyblivna mammor vart de i första hand hämtar inspiration kring graviditet och föräldralivet uppgav 64% att sociala medier är deras första val, 31 % svarar appar och endast några få procent uppgav att de söker inspiration i olika typer av magasin. Att sociala medier är det självklara valet för att få lättsam och underhållande inspiration är inte så överraskande då 96% av alla kvinnor mellan 23-32 år idag spenderar tid på dessa plattformar varje dag. Plattformarna blir därför en självklar källa till inspiration då de redan är en stor del av dessa kvinnors vardag.
På de flesta plattformar idag går det att konsumera innehåll i olika format, och trots att rörligt är på frammarsch visar det sig att det är bilder som gör mest intryck när det kommer till inspiration. På frågan vilken typ av innehåll som gör att man känner sig väldigt inspirerad efter att ha konsumerat svarar nästan hälften, 46%, av de gravida och nyblivna mammorna att det inspireras mest av bilder. Därefter är det en jämn fördelning mellan de som känner sig väldigt inspirerade efter att ha konsumerat text, podcast eller rörligt.
Instagram är en plattform som används på daglig basis av majoriteten av kvinnor som befinner sig i åldern 23-32 år, 7 av 10 besöker plattformen varje dag. När gravida och nyblivna mammor fick svara på vilken plattform som senast inspirerade dem att göra ett köp fick Instagram en klar majoritet. 86 % av de tillfrågade uppgav nämligen att Instagram var den plattformen som senast inspirerat dem till att göra ett köp. Bland övriga plattformar svarade 7% Pinterest, 4% svarade Youtube och endast 3% svarade TikTok. Ett tydligt bevis på att Instagram fortsatt är relevent och stark plattformför dig som vill nå den här målgruppen och inspirera dem till köp.
Lär dig mer om hur vi på Baby Journey kan hjälpa dig att kommunicera med gravida och nyblivna mammor.
Linnéa Olsson
Creative Sales, Baby Journey
Copyright © Baby Journey
Ladda ner vår app här
Copyright © Baby Journey