Hur blir gravida och nyblivna mammor inspirerade idag?

Baby Journey har frågat 250 gravida och nyblivna mammor hur det konsumerar lättsam och underhållande inspiration kopplat till graviditet och livet med barn. Vart hämtar det denna, vilket format föredrar dem och vilken plattform inspirerade dem senast till ett köp?

För att hitta gravidstilen, hur barnrummet ska inredas eller välja ett nytt recept att testa tillsammans med familjen är sociala medier en given destination. När vi på Baby Journey frågade 250 gravida och nyblivna mammor vart de i första hand hämtar inspiration kring graviditet och föräldralivet uppgav 64% att sociala medier är deras första val, 31 % svarar appar och endast några få procent uppgav att de söker inspiration i olika typer av magasin. Att sociala medier är det självklara valet för att få lättsam och underhållande inspiration är inte så överraskande då 96% av alla kvinnor mellan 23-32 år idag spenderar tid på dessa plattformar varje dag. Plattformarna blir därför en självklar källa till inspiration då de redan är en stor del av dessa kvinnors vardag. 

Bild slår rörligt när det kommer till att inspirera mest

På de flesta plattformar idag går det att konsumera innehåll i olika format, och trots att rörligt är på frammarsch visar det sig att det är bilder som gör mest intryck när det kommer till inspiration. På frågan vilken typ av innehåll som gör att man känner sig väldigt inspirerad efter att ha konsumerat svarar nästan hälften, 46%, av de gravida och nyblivna mammorna att det inspireras mest av bilder. Därefter är det en jämn fördelning mellan de som känner sig väldigt inspirerade efter att ha konsumerat text, podcast eller rörligt. 

Instagram inspirerar till att göra köp

Instagram är en plattform som används på daglig basis av majoriteten av kvinnor som befinner sig i åldern 23-32 år, 7 av 10 besöker plattformen varje dag. När gravida och nyblivna mammor fick svara på vilken plattform som senast inspirerade dem att göra ett köp fick Instagram en klar majoritet. 86 % av de tillfrågade uppgav nämligen att Instagram var den plattformen som senast inspirerat dem till att göra ett köp. Bland övriga plattformar svarade 7% Pinterest, 4% svarade Youtube och endast 3% svarade TikTok. Ett tydligt bevis på att Instagram fortsatt är relevent och stark plattformför dig som vill nå den här målgruppen och inspirera dem till köp. 

Lär dig mer om hur vi på Baby Journey kan hjälpa dig att kommunicera med gravida och nyblivna mammor.

Börja din resa,
ta kontakt med oss!

Linnéa Olsson
Creative Sales, Baby Journey

Du kanske även är intresserad av

  • Hur blir gravida och nyblivna mammor inspirerade idag?

    Baby Journey har frågat 250 gravida och nyblivna mammor hur det konsumerar lättsam och underhållande inspiration kopplat till graviditet och livet med barn. Vart hämtar det denna, vilket format föredrar dem och vilken plattform inspirerade dem senast till ett köp?…
  • Träffsäker annonsering mot målgruppen gravida och småbarnsföräldrar

    Oavsett vilken produkt eller tjänst som du erbjuder hjälper rätt annonsering dig att nå ut till potentiella kunder. För att veta vilken typ av annonsering du ska välja behöver du veta vad ditt mål med kampanjen är: ska den öka…
  • Annonsera på Facebook mot den köpstarka målgruppen gravid- och småbarnsföräldrar

    Vill du se en ökad konvertering samtidigt som du bygger varumärke? Gravida och småbarnsföräldrar är en köpstark målgrupp som spenderar timmar i sociala medier varje dag, där de både får information, inspiration och möjligheten att kommunicera med andra inom målgruppen.…
  • Digital marknadsföring mot en köpstark målgrupp

    Det finns mängder av vinklar att ta när det kommer till digital marknadsföring, så det gäller att välja rätt plattform, format och vinkel mot sin målgrupp för ett träffsäkert resultat. Oavsett om du vill öka varumärkeskännedom eller konvertering, kan vi…

    Artillerigatan 16

    114 52 Stockholm

    Baby Journey

    Villkor

    Ladda ner vår app!

    ladda ner i appstore

    Copyright © Baby Journey

    Copyright © Baby Journey

    Mobile footer