Sömn – Hur mycket sover barn?

Hur mycket sover barn i olika åldrar?
Det är stor skillnad mellan olika barn och hur mycket de sover, läs mer här!

Under de tre första månaderna sover de vanligtvis runt 15-18 timmar per dygn. Vid 3-12 månaders ålder sover barn upp till 17 timmar per dygn, vanligtvis 9-12 timmar på natten och 2-5 på dagen. Barn i åldrarna 1-2 år sover vanligtvis 12-14 timmar per dygn, varav 1-2 timmar på dagen.

Varför vaknar barn på natten?
Det ingår i barnets sömnmönster att vakna till under natten. En sömncykel består av 4 faser: dåsighet, lätt sömn, djupsömn och drömsömn. När sömnen är som ytligast vaknar de ofta till. Även vi vuxna vaknar ofta upp nattetid även om vi oftast inte minns det. Andra vanliga anledningar till att barn vaknar på natten är för att de är hungriga, vill ha närhet, värme eller en torr blöja. När barn är sjuka eller har ont i magen vaknar de vanligtvis oftare. Under natten bearbetar barnet intryck det fått under dagen och i perioder då barnet fått många nya intryck kan sömnen bli mer orolig. Så kan det exempelvis vara när barnet gjort motoriska framsteg som att börja krypa eller när barnet genomgår en större förändring så som att börja förskolan. Barnet behöver mer stöd och närhet under natten i dessa känsliga perioder.

Finns det något jag kan göra för att hjälpa mitt barn att få optimal sömn nattetid?
Barn är olika och deras behov kring sömn och sömnvanor under de första två åren varierar beroende på ålder, utvecklingsfas, temperament och vad de är med om under dagarna. Också förälderns eller föräldrarnas personligheter spelar roll för att hitta sömnvanor som passar för er. Den bästa sömnrutinen under en period kan behöva ändras när barnet blivit äldre och behoven ändrats. Försök prova er fram och vara lyhörd för barnets signaler. För att optimera barnets sömn kan man generellt sträva efter att göra läggningen och tiden under natten så trygg och förutsägbar som möjligt för barnet. Späda och små barn, generellt under hela förskoletiden, har ett stort behov av trygghet och närhet under natten.

Under de första månaderna är det bra att försöka ha en flexibel inställning till barnets sömn då barnet ännu inte har etablerat någon dygnsrytm. Sömnen styrs nu mestadels av hunger och mättnad och kan variera mycket från dygn till dygn. Sträva efter att lära känna barnet och att följa barnets signaler, såsom att ge mat när det verkar hungrigt och hjälp att somna när det verkar trött. Låt det vara mörkt och lugnt när barnet äter på natten, för att visa att det är natt. Barnet behöver mycket närhet.

Vid 3-4 månader upplever många att en del rutiner så smått börja falla på plats och barnet börjar etablera en dygnsrytm. Det kan nu vara dags att inför en kvällsrutin inför läggning och under läggningen. Hitta en återkommande rutin då ni gör något lugnt tillsammans som barnet uppskattar. Kvällsrutinen kan se ut på olika sätt men generellt är det bra att sträva efter fasta återkommande tider för när den startar, att den är lugn med få intryck och att den ger närhet till föräldern. Sträva efter en dämpad belysning och mindre intryck. Kvällsrutinen har flera funktioner som stödjer sömnen. Närheten till föräldern och att den återkommer på samma sätt varje kväll ger trygghet och förutsägbarhet vilket underlättar insomningen. De minskade intrycken och lugnare aktiviteterna hjälper barnet att varva ner och slappna av. Den stödjer också barnets naturliga dygnsrytm genom att signalera att det är kväll och dags att sova.
Att somna innebär att våga släppa taget och inte längre vara vaken och i kontakt med föräldern eller den som nattar. Du kan hjälpa barnet att somna genom att finnas där och successivt trappa ner på närheten och kontakten tills barnet somnat.

För att hjälpa barnet somna om är det bra att sträva efter att ge så mycket kontakt och närhet som barnet just då verkar behöva men inte mer stimulans än nödvändigt. Vaknar barnet upp, lyssna och försök höra efter vad barnet behöver. Vaknar barnet till och verkar lugnt behövs kanske ingen kontakt alls för att det ska somna om. En annan gång kanske barnet behöver några lugnande ord, en annan gång kroppskontakt så som en lugnande hand mot ryggen. Om barnet vaknar och är ledsen kan det behöva komma upp i famnen för att lugnas. Att ge så mycket kontakt och stöd som barnet behöver i stunden för att somna om ger barnet erfarenheter av att stöd finns när det behövs under natten. Det ger barnet en trygghet som är bra för sömnen och barnet kommer vid allt fler tillfällen att klara av att kunna somna om själv. Försök lyssna på barnets ljud och signaler och låta dem styra hur mycket kontakt som behövs.

Du kanske även är intresserad av

  • White Noise – Kylskåp

    Detta kylskåpsljud ger en tröstande och lugn atmosfär. https://anchor.fm/s/1eb40f64/podcast/play/26748679/sponsor/a3n4ne1/https%3A%2F%2Fd3ctxlq1ktw2nl.cloudfront.net%2Fstaging%2F2021-09-07%2Ff30296c4385b59589781f9df34d3d83e.m4a
  • White Noise – Fläkt

    Skapa en lugnande atmosfär med fläktens brusande ljud. https://anchor.fm/s/1eb40f64/podcast/play/23541044/sponsor/a3n4ne1/https%3A%2F%2Fd3ctxlq1ktw2nl.cloudfront.net%2Fstaging%2F2021-09-07%2F7db4a8ca7050755a99aea0efecc64bf4.m4a
  • White Noise – Dusch

    En varm dusch är avslappnande och ljudet av en dusch är också lugnande. De mjuka rinnande vattenljuden skapar en lugnande atmosfär. https://anchor.fm/s/1eb40f64/podcast/play/23202499/sponsor/a3n4ne1/https%3A%2F%2Fd3ctxlq1ktw2nl.cloudfront.net%2Fstaging%2F2021-09-11%2Fcaf23c4166be9fe44fdf13d618b3bf70.m4a
  • White Noise – Stadsljud

    Stadsljudet tillsammans med regn ger en avkopplande känsla. https://anchor.fm/s/1eb40f64/podcast/play/21732919/sponsor/a3n4ne1/https%3A%2F%2Fd3ctxlq1ktw2nl.cloudfront.net%2Fstaging%2F2021-09-07%2F6957a4b715bb183e0779ad6f4ab56e53.m4a
  • White Noise – Regnljud

    En storm har lagt sig i parken och regnljudet är perfekt att somna till, regnet maskerar buller i närheten så att du inte distraheras. https://anchor.fm/s/1eb40f64/podcast/play/22219323/sponsor/a3n4ne1/https%3A%2F%2Fd3ctxlq1ktw2nl.cloudfront.net%2Fstaging%2F2021-09-07%2F59caf4917f62ffbdf86c1bafa8324bde.m4a
  • White Noise – Jacuzzi

    Ljudet av bubblande vatten kan få dig och din bebis att verkligen slappna av! https://anchor.fm/s/1eb40f64/podcast/play/23121550/sponsor/a3n4ne1/https%3A%2F%2Fd3ctxlq1ktw2nl.cloudfront.net%2Fstaging%2F2021-09-11%2Fa0d5c49796e63ba108be1efde5b7e921.m4a
  • White Noise – Diskmaskin

    För en bebis som gråter, är upprörd och inte sover, prova att spela det här tvättmaskinsljudet för att lugna ditt barn. https://anchor.fm/s/1eb40f64/podcast/play/26753505/sponsor/a3n4ne1/https%3A%2F%2Fd3ctxlq1ktw2nl.cloudfront.net%2Fstaging%2F2021-09-07%2F75bd5e66196ccc5a6d4abc8e123b8683.m4a
  • White Noise – Vågor

    Här kan du lyssna på lugnande vågor som sakta slår mot stranden. https://anchor.fm/s/1eb40f64/podcast/play/23389039/sponsor/a3n4ne1/https%3A%2F%2Fd3ctxlq1ktw2nl.cloudfront.net%2Fstaging%2F2021-09-07%2Fd487b9aa2e061f9bc9c6bbde7bc3e0f9.m4a
  • White Noise – Hårtork

    Ljudet av en hårtork är oftast väldigt effektivt för att få barnet att slappna av. https://anchor.fm/s/1eb40f64/podcast/play/23204157/sponsor/a3n4ne1/https%3A%2F%2Fd3ctxlq1ktw2nl.cloudfront.net%2Fstaging%2F2021-09-11%2F98ced84bfe291f051310291ef9d9e096.m4a
  • White Noise – Flygplan

    Det finns inga distraktioner när du sätter på det här lugnande flygplansljudet! https://anchor.fm/s/1eb40f64/podcast/play/26769861/sponsor/a3n4ne1/https%3A%2F%2Fd3ctxlq1ktw2nl.cloudfront.net%2Fstaging%2F2021-09-07%2Fe87426bbdb5ce4d3496cdf89f4a1a6ae.m4a

    Baby Journey är framtagen för att minska ensamheten under en graviditet och öka samhörigheten bland gravida kvinnor och partners.

    Villkor

    Ladda ned vår app här
    Hämta i App Store Ladda ned på Google Play

    Copyright © Baby Journey