Träna för två – Gravidträning

Ett välbalanserat och bra mål för träning vid graviditet är att träna för att bibehålla kondition och styrka samt att våga belasta kroppen i naturliga rörelser anpassade för graviditetens faser, men kanske inte att sträva efter topprestationer. Träningen ska fokusera på välmåendet och ske om det känns bra!

Eftersom varje kvinna och graviditet är unik är generella råd om träning för gravida utmanande att utforma, eftersom tidigare träningsvana likväl som en eventuell smärtbild samt medicinska komplikationer kommer under graviditeten styra mycket hur din träning bör anpassas. Dock har en graviditet en viss gemensam påverkan för kroppen – såsom en förändrad tyngdpunkt och ökat tryck mot bäckenbotten i och med växande barn i magen, vilket anpassad träning kan stötta upp. Med rätt träning kan kroppen må bättre och viss smärta minska.

En träning som är viktig för gravida är därför att stärka bäckenbotten för att hantera det ökade kravet som en allt tyngre graviditet (och en hormonell påverkan!) innebär. Det underlättar även vid återgången efter en förlossning att ha god kontroll över bäckenbotten för att kunna hitta tillbaka till böckenbottens normala funktioner och styrka.

Att träna muskler som påverkar kroppens positionering och hållning såsom rygg, säte och djupliggande stabiliserande magmuskulatur är en viktig grund för gravidkroppen och kroppen efter förlossning. Tyngdpunkten förändras snabbt under en graviditet, och skiftar ännu snabbare direkt efter förlossning, så att stärka muskler som hanterar kroppens förmåga att vara upprätt och skyddar ryggraden kan bidra till att undvika ryggproblem som är väldigt vanligt i samband med graviditeter och första tiden efter förlossning.

Det brukar kännas bra och är viktigt för kroppen att hitta någon aktivitet som bidrar till regelbunden rörelse. Många gravida uppskattar känslan av viktlöshet genom simning eller känslan av att stretcha ut den ömma kroppen på gravidanpassad yoga. Andra vill ägna sig åt den aktivitet eller sport de vanligt utövar men anpassa intensitet och rörelseomfång till sin graviditet. För många känns det bra med promenader i lugn takt i den friska luften, förutsatt att du inte lider av foglossning.

Som alltid: se till vem du är och hur du kan må så bra som möjligt i stunden och inför den tid som kommer.

Du kanske även är intresserad av

  • White Noise – Kylskåp

    Detta kylskåpsljud ger en tröstande och lugn atmosfär. https://anchor.fm/s/1eb40f64/podcast/play/26748679/sponsor/a3n4ne1/https%3A%2F%2Fd3ctxlq1ktw2nl.cloudfront.net%2Fstaging%2F2021-09-07%2Ff30296c4385b59589781f9df34d3d83e.m4a
  • White Noise – Fläkt

    Skapa en lugnande atmosfär med fläktens brusande ljud. https://anchor.fm/s/1eb40f64/podcast/play/23541044/sponsor/a3n4ne1/https%3A%2F%2Fd3ctxlq1ktw2nl.cloudfront.net%2Fstaging%2F2021-09-07%2F7db4a8ca7050755a99aea0efecc64bf4.m4a
  • White Noise – Dusch

    En varm dusch är avslappnande och ljudet av en dusch är också lugnande. De mjuka rinnande vattenljuden skapar en lugnande atmosfär. https://anchor.fm/s/1eb40f64/podcast/play/23202499/sponsor/a3n4ne1/https%3A%2F%2Fd3ctxlq1ktw2nl.cloudfront.net%2Fstaging%2F2021-09-11%2Fcaf23c4166be9fe44fdf13d618b3bf70.m4a
  • White Noise – Stadsljud

    Stadsljudet tillsammans med regn ger en avkopplande känsla. https://anchor.fm/s/1eb40f64/podcast/play/21732919/sponsor/a3n4ne1/https%3A%2F%2Fd3ctxlq1ktw2nl.cloudfront.net%2Fstaging%2F2021-09-07%2F6957a4b715bb183e0779ad6f4ab56e53.m4a
  • White Noise – Regnljud

    En storm har lagt sig i parken och regnljudet är perfekt att somna till, regnet maskerar buller i närheten så att du inte distraheras. https://anchor.fm/s/1eb40f64/podcast/play/22219323/sponsor/a3n4ne1/https%3A%2F%2Fd3ctxlq1ktw2nl.cloudfront.net%2Fstaging%2F2021-09-07%2F59caf4917f62ffbdf86c1bafa8324bde.m4a
  • White Noise – Jacuzzi

    Ljudet av bubblande vatten kan få dig och din bebis att verkligen slappna av! https://anchor.fm/s/1eb40f64/podcast/play/23121550/sponsor/a3n4ne1/https%3A%2F%2Fd3ctxlq1ktw2nl.cloudfront.net%2Fstaging%2F2021-09-11%2Fa0d5c49796e63ba108be1efde5b7e921.m4a
  • White Noise – Diskmaskin

    För en bebis som gråter, är upprörd och inte sover, prova att spela det här tvättmaskinsljudet för att lugna ditt barn. https://anchor.fm/s/1eb40f64/podcast/play/26753505/sponsor/a3n4ne1/https%3A%2F%2Fd3ctxlq1ktw2nl.cloudfront.net%2Fstaging%2F2021-09-07%2F75bd5e66196ccc5a6d4abc8e123b8683.m4a
  • White Noise – Vågor

    Här kan du lyssna på lugnande vågor som sakta slår mot stranden. https://anchor.fm/s/1eb40f64/podcast/play/23389039/sponsor/a3n4ne1/https%3A%2F%2Fd3ctxlq1ktw2nl.cloudfront.net%2Fstaging%2F2021-09-07%2Fd487b9aa2e061f9bc9c6bbde7bc3e0f9.m4a
  • White Noise – Hårtork

    Ljudet av en hårtork är oftast väldigt effektivt för att få barnet att slappna av. https://anchor.fm/s/1eb40f64/podcast/play/23204157/sponsor/a3n4ne1/https%3A%2F%2Fd3ctxlq1ktw2nl.cloudfront.net%2Fstaging%2F2021-09-11%2F98ced84bfe291f051310291ef9d9e096.m4a
  • White Noise – Flygplan

    Det finns inga distraktioner när du sätter på det här lugnande flygplansljudet! https://anchor.fm/s/1eb40f64/podcast/play/26769861/sponsor/a3n4ne1/https%3A%2F%2Fd3ctxlq1ktw2nl.cloudfront.net%2Fstaging%2F2021-09-07%2Fe87426bbdb5ce4d3496cdf89f4a1a6ae.m4a

    Baby Journey är framtagen för att minska ensamheten under en graviditet och öka samhörigheten bland gravida kvinnor och partners.

    Villkor

    Ladda ned vår app här
    Hämta i App Store Ladda ned på Google Play

    Copyright © Baby Journey