I takt med att familjen växer ökar behovet av kunna förflytta hela familjen på ett smidigt sätt – via bil. Men att köpa en bil är ett stort beslut, därför har vi tagit tempen på 250 blivande och nyblivna föräldrar i Baby Journey App för att se hur de resonerar kring deras transportmedel under småbarnstiden.
Vår undersökning visar att 1 av 5 planerar att köpa bil inom det närmaste året. 1 av 4 har dessutom redan köpt bil de senaste 12 månaderna. En femtedel av de tillfrågade svarar att ett bilköp eventuellt kommer att vara aktuellt kommande året.
För hälften av de tillfrågade står säkerheten i fokus när de väljer en bil, vilket inte är svårt att förstå eftersom det mest värdefulla man har ska transporteras i bilen, barnen. Samtidigt värderar 46% bekvämlighet och bagageutrymme högt. Det indikerar att behovet av en rymlig och användarvänlig bil för hela familjen också står högt på listan när bilmodeller ska utvärderas.
Även när de kommer till funktioner i bilen för att kunna resa långt med barn så står säkerhet i fokus, 73% tycker att barnsäkerhetsfunktioner är viktigare än till exempel bluetooth-anslutning samt navigations- och kartfunktioner.
Vi kan konstatera att varumärket både spelar roll och inte. 37% anser att varumärket är viktigt. Ett välkänt varumärke som man känner förtroende för kan symbolisera kvalitet och säkerhet som vi vet att den här målgruppen värdesätter. Å andra sidan tycker 39% att andra faktorer väger tyngre, vilket kan indikera att praktiska överväganden som pris och funktionalitet är det som avgör, och att det inte är varumärket som i slutändan är det avgörande för vilken bil det blir.
78% av de tillfrågade planerar att äga sin bil vilket kan förklaras av att många gör gedigen research kring valet av bil och därför också ser att man ska behålla bilen en längre period. Att leasa bil däremot, som 19% planerar att göra , kan istället vara attraktivt för dem som önskar flexibilitet och vill byta bil ofta. 70% uppger att bilens andrahandsvärde även är något som de funderar över redan vid köp av bil.
Liksom andra inköp, och övrig konsumtion där vi ser att miljövänliga alternativ är viktiga för den här målgruppen, så är det i fokus även vid bilköp. Uppemot hälften, 44%, av de tillfrågade blivande och nyblivna föräldrarna överväger en hybrid- eller elbil vid sitt nästa köp. Det här är något som varumärken inom denna nisch, som vill guida barnfamiljer kring val av bil, bör uppmärksamma i sin kommunikation och marknadsföring.
78% uppger att låga driftkostnader är en avgörande faktor vid val av bil. Att vänta barn och få barn är som vi vet förenat med flera kostnader, därför vill man göra smarta ekonomiska val under den här perioden i livet. Låga driftkostnader är därför något som varumärken bör betona för att attrahera blivande och nyblivna föräldrar som står inför att köpa bil.
Att förstå hur blivande och nyblivna föräldrar resonerar kring bilköp ger varumärken inom denna nisch möjlighet att skräddarsy sina budskap för att tillgodose behoven hos den här målgruppen. Lyckas man med det finns det goda möjligheter att ta plats i barnfamiljers vardag och i det nya livet som en familj med barn.
Baby Journey är experter på att kommunicera med den här målgruppen, kontakta oss om du vill veta hur vi kan hjälpa er nå fram till dagens och morgondagens barnfamiljer.
Linnéa Olsson
Creative Sales, Baby Journey
Copyright © Baby Journey
Ladda ner vår app här
Copyright © Baby Journey