Med tanke på de extra utgifter som är förknippade med att få barn är det inte konstigt att många blivande och nyblivna föräldrar väljer att hålla utkik efter Black Friday-erbjudanden. Inför årets Black Friday har Baby Journey frågat över 200 blivande och nyblivna föräldrar hur de resonerar och planerar att shoppa under årets stora shoppingdag.
Undersökningen visar att en månad innan Black Friday är det 43% av de tillfrågade blivande och nyblivna föräldrarna som planerar att handla under den här dagen. 38% svarar att de inte bestämt sig, och 14% svarar att de inte kommer handla under Black Friday. 6% uppger dessutom att de aktivt väljer att inte handla på Black Friday. Ett ställningstagande som blivit allt vanligare senaste åren för att ta avstånd från den överkonsumtion man tycker Black Friday triggar.
En annan viktig aspekt är huruvida man anser att det brukar finnas erbjudanden som riktar sig specifikt till gravida och barnföräldrar. Här svarar 4 av 10 att de brukar hitta relevanta erbjudanden, medan över hälften svarar att de inte vet. En anledning till den stora andelen osäkra är sannolikt att det är många förstagångsföräldrar i undersökningen som tidigare inte haft anledning att ha utkik efter erbjudanden inom den här kategorin. På frågan vilka produktkategorier som är extra intressanta visade det sig att de är de stora inköpen som bland annat barnvagn och bilbarnstol som är mest intressant att fynda på Black Friday. 1 av 4 ser också Black Friday som ett bra tillfälle köpa julklapparna till barnen.
Över hälften väljer medvetet att spara inköp för att dra nytta av Black Friday-rabatterna. Här uppger en femtedel att de har en lista med produkter de planerar att köpa, och 36% har sparat någon enstaka produkt som de tänker försöka fynda.
Med många lockande priser och rabatter finns risken att köpa mer än vad som var planen från start. 16% erkänner att de ofta under Black Friday köper mer än planerat, men att de trots det ändå håller sig till produkter som de anser sig behöva. 1 av 10 medger att de köper mer än planerat och att det ofta även blir en del onödiga köp. Majoriteten, 71%, håller sig dock till den ursprungliga planen för vilka inköp som ska göras.
Slutligen frågade vi om man även planerar att unna sig själv något under Black Friday. En tredjedel svarar att de tänker unna sig själv något, medan 68% planerar att avstå från att skämma bort sig själva och enbart fokusera på de nödvändiga inköpen till bebis och barn.
Den här statistiken visar att det finns en potential för företag att rikta erbjudanden till blivande och nyblivna föräldrar under Black Friday, särskilt om man kan erbjuda produkter som rör barn och familjelivet. Genom att erbjuda relevanta och prisvärda erbjudanden samt en tydlig kommunikation finns det mycket att vinna på att ta en stark ställning hos den här målgruppen under Black Friday.
Baby Journey är experter på gravida, nyblivna föräldrar och barnfamiljer och finns här för att hjälpa er att bättre förstå och engagera dessa.
Linnéa Olsson
Creative Sales, Baby Journey
Copyright © Baby Journey
Ladda ner vår app här
Copyright © Baby Journey