Vad fyndar gravida och nyblivna föräldrar under Black Friday?

Med tanke på de extra utgifter som är förknippade med att få barn är det inte konstigt att många blivande och nyblivna föräldrar väljer att hålla utkik efter Black Friday-erbjudanden. Inför årets Black Friday har Baby Journey frågat över 200 blivande och nyblivna föräldrar hur de resonerar och planerar att shoppa under årets stora shoppingdag.

Undersökningen visar att en månad innan Black Friday är det 43% av de tillfrågade blivande och nyblivna föräldrarna som planerar att handla under den här dagen. 38% svarar att de inte bestämt sig, och 14% svarar att de inte kommer handla under Black Friday. 6% uppger dessutom att de aktivt väljer att inte handla på Black Friday. Ett ställningstagande som blivit allt vanligare senaste åren för att ta avstånd från den överkonsumtion man tycker Black Friday triggar. 

Relevanta erbjudanden för gravida och barnföräldrar

En annan viktig aspekt är huruvida man anser att det brukar finnas erbjudanden som riktar sig specifikt till gravida och barnföräldrar. Här svarar 4 av 10 att de brukar hitta relevanta erbjudanden, medan över hälften svarar att de inte vet. En anledning till den stora andelen osäkra är sannolikt att det är många förstagångsföräldrar i undersökningen som tidigare inte haft anledning att ha utkik efter erbjudanden inom den här kategorin. På frågan vilka produktkategorier som är extra intressanta visade det sig att de är de stora inköpen som bland annat barnvagn och bilbarnstol som är mest intressant att fynda på Black Friday. 1 av 4 ser också Black Friday som ett bra tillfälle köpa julklapparna till barnen.  

Vilken produktkategori är extra intressant för dig som gravid eller förälder under Black Friday?

  • Kläder & skor till bebis/barn: 24%
  • Större inköp som barnvagn, bilbarnstol mm: 46%
  • Leksaker & julklappar till barn: 24%
  • Teknik & hemelektronik: 5%

Över hälften väljer medvetet att spara inköp för att dra nytta av Black Friday-rabatterna. Här uppger en femtedel att de har en lista med produkter de planerar att köpa, och 36% har sparat någon enstaka produkt som de tänker försöka fynda.

Hålla sig till planen eller impulsköp?

Med många lockande priser och rabatter finns risken att köpa mer än vad som var planen från start. 16% erkänner att de ofta under Black Friday köper mer än planerat, men att de trots det ändå håller sig till produkter som de anser sig behöva. 1 av 10 medger att de köper mer än planerat och att det ofta även blir en del onödiga köp. Majoriteten, 71%, håller sig dock till den ursprungliga planen för vilka inköp som ska göras.

Unna sig själv något, eller inte 

Slutligen frågade vi om man även planerar att unna sig själv något under Black Friday. En tredjedel svarar att de tänker unna sig själv något, medan 68% planerar att avstå från att skämma bort sig själva och enbart fokusera på de nödvändiga inköpen till bebis och barn. 

Den här statistiken visar att det finns en potential för företag att rikta erbjudanden till blivande och nyblivna föräldrar under Black Friday, särskilt om man kan erbjuda produkter som rör barn och familjelivet. Genom att erbjuda relevanta och prisvärda erbjudanden samt en tydlig kommunikation finns det mycket att vinna på att ta en stark ställning hos den här målgruppen under Black Friday. 

Baby Journey är experter på gravida, nyblivna föräldrar och barnfamiljer och finns här för att hjälpa er att bättre förstå och engagera dessa. 

 

Börja din resa,
ta kontakt med oss!

Linnéa Olsson
Creative Sales, Baby Journey

Du kanske även är intresserad av

  • Vad fyndar gravida och nyblivna föräldrar under Black Friday?

    Med tanke på de extra utgifter som är förknippade med att få barn är det inte konstigt att många blivande och nyblivna föräldrar väljer att hålla utkik efter Black Friday-erbjudanden. Inför årets Black Friday har Baby Journey frågat över 200…
  • Hur blir gravida och nyblivna mammor inspirerade idag?

    Baby Journey har frågat 250 gravida och nyblivna mammor hur det konsumerar lättsam och underhållande inspiration kopplat till graviditet och livet med barn. Vart hämtar det denna, vilket format föredrar dem och vilken plattform inspirerade dem senast till ett köp?…
  • Träffsäker annonsering mot målgruppen gravida och småbarnsföräldrar

    Oavsett vilken produkt eller tjänst som du erbjuder hjälper rätt annonsering dig att nå ut till potentiella kunder. För att veta vilken typ av annonsering du ska välja behöver du veta vad ditt mål med kampanjen är: ska den öka…
  • Annonsera på Facebook mot den köpstarka målgruppen gravid- och småbarnsföräldrar

    Vill du se en ökad konvertering samtidigt som du bygger varumärke? Gravida och småbarnsföräldrar är en köpstark målgrupp som spenderar timmar i sociala medier varje dag, där de både får information, inspiration och möjligheten att kommunicera med andra inom målgruppen.…
  • Digital marknadsföring mot en köpstark målgrupp

    Det finns mängder av vinklar att ta när det kommer till digital marknadsföring, så det gäller att välja rätt plattform, format och vinkel mot sin målgrupp för ett träffsäkert resultat. Oavsett om du vill öka varumärkeskännedom eller konvertering, kan vi…

    Artillerigatan 16

    114 52 Stockholm

    Baby Journey

    Villkor

    Ladda ner vår app!

    ladda ner i appstore

    Copyright © Baby Journey

    Copyright © Baby Journey

    Mobile footer