Hållbarhet, medvetna val och klimatångest hos gravida och nyblivna föräldrar

Hur är inställningen till att handla begagnat inför och efter att man har fått barn? Ökar klimatångesten i samband med att man blir förälder och väljer man i högre grad medvetna och schyssta val för ens bebis? Det är några av frågorna som vi ställde till 200 gravida och nyblivna föräldrar när vi ville ta redo på hur de resonerar och agerar när det kommer till hållbarhet och konsumtion.

Begagnat och cirkulärt

Majoriteten av de tillfrågade gravida och nyblivna föräldrarna är positivt inställda till att handla begagnat. Som gravid planerar så många som 9 av 10 att handla något begagnat. Det visar sig också stämma med hur målgruppen sedan agerar då 85% av nyblivna föräldrar säger att de handlat produkter begagnat. Endast 1 av 10 har inget intresse alls av köp på andrahandsmarknaden. På frågan varför man väljer att handla begagnat visar det sig att priset är den största drivkraften, medan 18% gör det för miljöns skull. 

Senaste åren har fler hyrtjänster dykt upp på marknaden i takt med att affärsmodeller kopplat till delningsekonomin har blivit trendiga. Trots att utbudet av dessa tjänster ökat så är erfarenheten av att hyra istället för köpa produkter låg hos den här målgruppen, då endast 16% någon gång har valt att hyra istället för att köpa.  

Medvetna och hållbara val

När det kommer till vilken typ av köp som man reflekterar mest kring när det kommer till produktens klimatpåverkan så uppger över hälften att det är köp av livsmedel och förbrukningsvaror, därefter kommer kläder och heminredning. Det visar sig också i undersökningen att man i högre grad väljer hållbara alternativ till sin bebis jämfört med till sig själv, här uppger 6 av 10 säger att de i högre grad väljer miljövänliga alternativ till sin bebis. 

Vid vilka typer av köp tänker du mest på att produkten ska ha liten påverkan på miljön och är hållbar?

Livsmedel & förbrukningsvaror 53%
Kläder & heminredning 34%
Skönhet & hudvård 5%
Leksaker 8%

Det finns generellt ett intresse och vilja att konsumera hållbart och välja hållbara produkter. De gånger man inte gör det, är det ett högt pris som är den största anledningen. En femtedel säger däremot att den största anledningen till att de inte väljer hållbara alternativ är på grund av ett dåligt utbud. 

Hållbarhet och klimatångest

Att vår planet ska finnas kvar även för framtida generationer är vi många som är överens om, men kanske blir det ännu tydligare i samband med att man får egna barn. 7 av 10 uppger att de tänker mer på framtidens klimat och miljö sedan de fick barn och en femtedel uppger att de inte gör något aktivt för att minska sin klimatpåverkan, men att de skulle vilja göra det. 

Börja din resa,
ta kontakt med oss!

Linnéa Olsson
Creative Sales, Baby Journey

Du kanske även är intresserad av

  • Vad fyndar gravida och nyblivna föräldrar under Black Friday?

    Med tanke på de extra utgifter som är förknippade med att få barn är det inte konstigt att många blivande och nyblivna föräldrar väljer att hålla utkik efter Black Friday-erbjudanden. Inför årets Black Friday har Baby Journey frågat över 200…
  • Hur blir gravida och nyblivna mammor inspirerade idag?

    Baby Journey har frågat 250 gravida och nyblivna mammor hur det konsumerar lättsam och underhållande inspiration kopplat till graviditet och livet med barn. Vart hämtar det denna, vilket format föredrar dem och vilken plattform inspirerade dem senast till ett köp?…
  • Träffsäker annonsering mot målgruppen gravida och småbarnsföräldrar

    Oavsett vilken produkt eller tjänst som du erbjuder hjälper rätt annonsering dig att nå ut till potentiella kunder. För att veta vilken typ av annonsering du ska välja behöver du veta vad ditt mål med kampanjen är: ska den öka…
  • Annonsera på Facebook mot den köpstarka målgruppen gravid- och småbarnsföräldrar

    Vill du se en ökad konvertering samtidigt som du bygger varumärke? Gravida och småbarnsföräldrar är en köpstark målgrupp som spenderar timmar i sociala medier varje dag, där de både får information, inspiration och möjligheten att kommunicera med andra inom målgruppen.…
  • Digital marknadsföring mot en köpstark målgrupp

    Det finns mängder av vinklar att ta när det kommer till digital marknadsföring, så det gäller att välja rätt plattform, format och vinkel mot sin målgrupp för ett träffsäkert resultat. Oavsett om du vill öka varumärkeskännedom eller konvertering, kan vi…

    Artillerigatan 16

    114 52 Stockholm

    Baby Journey

    Villkor

    Ladda ner vår app!

    ladda ner i appstore

    Copyright © Baby Journey

    Copyright © Baby Journey

    Mobile footer