När familjen växer blir det viktigare än någonsin att börja se över familjens ekonomi, inte minst i dessa tider när ett tufft ekonomiskt klimat råder. Vi ville ta reda på hur gravida kvinnor, tillsammans med en eventuell partner, tänker och planerar när det kommer till den växande familjens ekonomi. Därför utförde vi en användarundersökning där resultaten bygger på svar från 350 gravida kvinnor i Baby Journey app.
För majoriteten, hela 61%, är planering kring familjens ekonomi något som påbörjas så tidigt som i första trimestern av graviditeten. Det här för att försäkra sig om, och göra en plan, för att ekonomin ska gå ihop.
65% av alla tillfrågade uppger att de känner en oro, eller viss oro, för de ökade utgifter som kommer med att få barn, medan 35% inte känner någon oro alls. Samtidigt är det bara 1 av 4 som svarar att de faktiskt vet vad det kostar att ha ett barn och uppemot 20% uppger att de inte har någon aning om kostnaden för ett barn.
Ja 25 %
Nja, sådär 56 %
Nej, ingen aning 19 %
För att lägga en bra ekonomisk grund krävs en medvetenhet om hur ens egen privatekonomi ser ut. När vi bad gravida själva uppge hur deras överblick av sin egen ekonomi ser ut, svarade så mycket som 70% att de har en väldigt bra överblick. Enbart 1 % ansåg att man inte alls hade någon överblick alls.
Att få barn är för de flesta kombinerat med många inköp, samtidigt som en trygg buffert och barnspar är två typer av sparande som kan värdesättas mer. Trots den intensiva köpperioden som en graviditet innebär uppger fler än 4 av 10 att deras fokus under den här perioden i livet är just sparande. I slutet av graviditeten, den tredje trimestern, är det också över 80% som redan har, eller planerar att starta ett barnsparande.
Föräldraledigheten är såklart en viktig del i planeringen av familjens ekonomi. I början av trimester 2 uppger hälften att det besämt hur föräldraledigheten ska delas upp. Några veckor senare i graviditeten uppger 62% av de gravida kvinnorna då att de kommer vara föräldralediga större delen av tiden, medan 11% uppger att de kommer att dela helt lika med en partner.
Att förstå hur blivande och nyblivna föräldrar resonerar ger varumärken en möjlighet att skräddarsy budskap för att tillgodose behoven hos den här målgruppen. Baby Journey är experter på att kommunicera med just gravida och småbarnsföräldrar: kontakta oss om du vill veta hur vi kan hjälpa er nå fram till dagens och morgondagens barnfamiljer!
Linnéa Olsson
Creative Sales, Baby Journey
Copyright © Baby Journey
Ladda ner vår app här
Copyright © Baby Journey