Hur tänker gravida kring familjens framtida ekonomi?

När familjen växer blir det viktigare än någonsin att börja se över familjens ekonomi, inte minst i dessa tider när ett tufft ekonomiskt klimat råder. Vi ville ta reda på hur gravida kvinnor, tillsammans med en eventuell partner, tänker och planerar när det kommer till den växande familjens ekonomi. Därför utförde vi en användarundersökning där resultaten bygger på svar från 350 gravida kvinnor i Baby Journey app.

Funderingar kring familjens ekonomi redan i första trimestern

För majoriteten, hela 61%, är planering kring familjens ekonomi något som påbörjas så tidigt som i första trimestern av graviditeten. Det här för att försäkra sig om, och göra en plan, för att ekonomin ska gå ihop. 

65% av alla tillfrågade uppger att de känner en oro, eller viss oro, för de ökade utgifter som kommer med att få barn, medan 35% inte känner någon oro alls. Samtidigt är det bara 1 av 4 som svarar att de faktiskt vet vad det kostar att ha ett barn och uppemot 20% uppger att de inte har någon aning om kostnaden för ett barn. 

Har du koll på vad ett barn kostar?

Ja 25 %
Nja, sådär 56 %
Nej, ingen aning 19 %

Spara eller konsumera?

För att lägga en bra ekonomisk grund krävs en medvetenhet om hur ens egen privatekonomi ser ut. När vi bad gravida själva uppge hur deras överblick av sin egen ekonomi ser ut, svarade så mycket som 70% att de har en väldigt bra överblick. Enbart 1 % ansåg att man inte alls hade någon överblick alls.

Att få barn är för de flesta kombinerat med många inköp, samtidigt som en trygg buffert och barnspar är två typer av sparande som kan värdesättas mer. Trots den intensiva köpperioden som en graviditet innebär uppger fler än 4 av 10 att deras fokus under den här perioden i livet är just sparande. I slutet av graviditeten, den tredje trimestern, är det också över 80% som redan har, eller planerar att starta ett barnsparande. 

Hur planerar man att fördela föräldraledigheten?

Föräldraledigheten är såklart en viktig del i planeringen av familjens ekonomi. I början av trimester 2 uppger hälften att det besämt hur föräldraledigheten ska delas upp. Några veckor senare i graviditeten uppger 62% av de gravida kvinnorna då att de kommer vara föräldralediga större delen av tiden, medan 11% uppger att de kommer att dela helt lika med en partner.

Att förstå hur blivande och nyblivna föräldrar resonerar ger varumärken en möjlighet att skräddarsy budskap för att tillgodose behoven hos den här målgruppen. Baby Journey är experter på att kommunicera med just gravida och småbarnsföräldrar: kontakta oss om du vill veta hur vi kan hjälpa er nå fram till dagens och morgondagens barnfamiljer!

Börja din resa,
ta kontakt med oss!

Linnéa Olsson
Creative Sales, Baby Journey

Du kanske även är intresserad av

  • Vad fyndar gravida och nyblivna föräldrar under Black Friday?

    Med tanke på de extra utgifter som är förknippade med att få barn är det inte konstigt att många blivande och nyblivna föräldrar väljer att hålla utkik efter Black Friday-erbjudanden. Inför årets Black Friday har Baby Journey frågat över 200…
  • Hur blir gravida och nyblivna mammor inspirerade idag?

    Baby Journey har frågat 250 gravida och nyblivna mammor hur det konsumerar lättsam och underhållande inspiration kopplat till graviditet och livet med barn. Vart hämtar det denna, vilket format föredrar dem och vilken plattform inspirerade dem senast till ett köp?…
  • Träffsäker annonsering mot målgruppen gravida och småbarnsföräldrar

    Oavsett vilken produkt eller tjänst som du erbjuder hjälper rätt annonsering dig att nå ut till potentiella kunder. För att veta vilken typ av annonsering du ska välja behöver du veta vad ditt mål med kampanjen är: ska den öka…
  • Annonsera på Facebook mot den köpstarka målgruppen gravid- och småbarnsföräldrar

    Vill du se en ökad konvertering samtidigt som du bygger varumärke? Gravida och småbarnsföräldrar är en köpstark målgrupp som spenderar timmar i sociala medier varje dag, där de både får information, inspiration och möjligheten att kommunicera med andra inom målgruppen.…
  • Digital marknadsföring mot en köpstark målgrupp

    Det finns mängder av vinklar att ta när det kommer till digital marknadsföring, så det gäller att välja rätt plattform, format och vinkel mot sin målgrupp för ett träffsäkert resultat. Oavsett om du vill öka varumärkeskännedom eller konvertering, kan vi…

    Artillerigatan 16

    114 52 Stockholm

    Baby Journey

    Villkor

    Ladda ner vår app!

    ladda ner i appstore

    Copyright © Baby Journey

    Copyright © Baby Journey

    Mobile footer