Kärnan i Najell är att ge nyblivna föräldrar möjlighet att fortsätta leva livet enligt sina egna regler. Detta har blivit grunden till utvecklandet av flera produkter som idag är givna val för många nyblivna föräldrar, det gäller inte minst den omtalade SleepCarriern. Vi har pratat med Najells VD och grundare Niklas Najafi Kristensen för att höra vad han har lärt sig om målgruppen gravida och nyblivna barnfamiljer under åren, och vart han tror att baby- och barnbranschen är på väg framåt.
Att bli förälder är en av de största förändringarna som vi människor kan gå igenom. Det är lätt att gå lite vilse i sig själv när en går igenom stora förändringar och vår ambition är att designa och marknadsföra produkter för att föräldern ska kunna fortsätta hitta sin egen väg i livet tillsammans med sitt barn. Vi tror att glada föräldrar är bättre föräldrar. Våra mest populära produktkategorier är babynests, bärselar och gravidkuddar.
Vi tycker att det är viktigt att stå för något och våga göra det hela vägen. Det är något som vi märker väldigt tydligt i de kundrelationer som vi har idag. De starka reaktionerna och relationerna får vi när vi gör saker som är på riktigt och inte blir för slätstruket och välanpassat. Jag vet inte om det är något nytt men det är en insikt som vi lär oss och får påminna oss om hela tiden. Det är bra att vara lite kantig och avig så att folk reagerar och inte bara vara mellanmjölk.
Just nu går retail som en helhet igenom ett rätt så hårt stålbad och det verkar vara ännu tuffare för just vår bransch med ett flertal återförsäljare som går på knäna. Jag tror att det beror på att vi varumärken gemensamt tillsammans skapar för lite innovation. Det är för mycket produkter som knappt är värda en axelryckning. Det känns knappt som att varumärken själva tror på sina nyheter ibland utan allt handlar om att erbjuda det konkurrenten erbjuder och det tror jag är en återvändsgränd.
Min vanligaste fråga internt i vår produktutveckling är vad vi tillför som inte redan finns på marknaden. Tillför det inte någonting så vet jag inte om vi ska göra det. Sen finns ju såklart filtar osv som kanske inte behöver erbjuda så mycket funktionalitet men som helhet hoppas jag på att fler skapar nytt istället för att bara apa efter varandra. Det skulle kunna göra att branschen lyfter.
Sen behöver återförsäljarledet hitta sätt att sälja på som inte innebär priskrig som varit nyckeln för många e-handlare eller att kunden måste åka ut till ”köp-ladan” för att hitta produkter till den kommande bebisen. Vad är egentligen en bra shoppingupplevelse inom vår bransch?
Idag är vi relativt väletablerade i Skandinavien och arbetar med att få ett ordentligt fotfäste i de stora europeiska marknaderna Tyskland, Frankrike och Storbritannien. Min ambition är att vi inom 3 år också har lyckats med att etablera oss på några asiatiska marknader och/eller i USA. Sen hoppas jag att vi blivit ännu duktigare på att bygga genom vårt varumärke och värderingar som uppmanar till självständighet och att varje person ska få gå sin egen väg på sina egna premisser.
Jag tycker att det finns många företag och varumärken som inspirerar. Min kompis Gustav som driver sko- och väskföretaget Flattered tycker jag gör mycket bra saker i en bransch som är extremt hårt konkurrensutsatt. Sen har jag sneglat en hel del på Toteme och deras resa. Deras VD Johanna är väldigt driven och tydlig i hur de ska staka ut sin väg framåt.
På ett personligt plan är jag en gammal basket-fantast och Michael Jordan och Kobe Bryant var väldigt viktiga för mig under uppväxten och de pratade ofta och mycket om hur hårt de arbetade för att nå framgång vilket är något jag bär med mig fortfarande.
Linnéa Olsson
Creative Sales, Baby Journey
Copyright © Baby Journey
Ladda ner vår app här
Copyright © Baby Journey