Intervju: Baby Journey möter Unna

Svenska uppstickaren Unna grundades med visionen att bryta stigmat som finns runtmatning. Med de första svensktillverkade och ekologiska produkterna inom kategorin ersättning vill grundarna Linnea och Vendela erbjuda ett tryggt alternativ om det skulle vara så att amningen inte fungerar, eller som komplement. Trots att produkterna bara funnits på marknaden sedan i år har Unna redan synts i TV-programmet Draknästet och fått ut produkterna på stora matvarukedjor som Coop, ICA-butiker och de stora nätapoteken.

Vi har pratat med Linnea och Vendela för att höra hur Unna som varumärke sticker ut på marknaden, och vilka insikter de fått om målgruppen blivande och nyblivna föräldrar sedan starten av Unna.

Hej Linnea och Vendela, för de som inte känner till Unna sedan innan. Vad gör ni?

Vi är ett nytt varumärke inom barnmat. Vi erbjuder den första svensktillverkade ekologiska ersättningen på marknaden!

Hur kom idén till att sälja modersmjölksersättning och tillskottsnäring?

Det är en intressant kategori av flera anledningar. Dels för att den är livsviktig, de här
produkterna måste finnas och vidare så är det en konstant efterfrågan på ersättning, det är
ingenting som går i trender.

Vi såg tidigt hur få alternativ det finns i kategorin, hur otroligt kvalitetskänslig kunden till de här varorna är, och hur väl svenska värden och ekologiskt skulle passa just här. Till sist såg vi också hur varumärkesmedveten nyblivna föräldrar är, och såg utrymme för att bygga ett brand här, som kunden förhoppningsvis ska kunna relatera till. Något nytt, med ny tonalitet och nytt formspråk.

Vad utmärker er produkt jämfört med andra liknande produkter på marknaden idag?

Det finns inget annat ekologiskt, svenskproducerat alternativ idag. Det finns inte heller något annat nytt, och absolut inget småskaligt alternativ. Konkurrenterna är gigantiska livsmedelsbolag med en uppsjö av andra produkter under sina paraplyer, och de har inte jobbat så mycket med förnyelse just när det kommer till deras ersättning. Vi är ett varumärke skapat för föräldrar, av föräldrar, och tror att de som upptäcker oss ser ett mervärde i att handla ekologiskt, småskaligt och från ett varumärke man kan identifiera sig med.

Unna produkt bild

Är det någon insikt kring målgruppen som har förvånat er? Vilken?

Att det är så många som hör av sig och delar med sig om diverse utmaningar man mött i
matningen. Vi visste ju att det är ett ämne som engagerar och som är väldigt centralt när
man är nybliven förälder, men vi är väldigt glada att se att många skriver till just oss med
både stort och smått. Det visar ju på en benägenhet att interagera med oss som varumärke!

Vad tror ni kommer bli viktigare för varumärken att tänka på i sin kommunikation med morgondagens föräldrar?

Vi gissar på högre och högre krav på autenticitet, på transparens och på originalitet. Kunden kommer nog bli ännu mer skeptisk till traditionell produktreklam och även till köpta influencer-samarbeten, om de inte känns helt genuina. Det kommer säkert också ställas större krav på att varumärken ska ta ställning i diverse frågor, och vara inkluderande och nyanserade i sin kommunikation.

Vart är ni med Unna om 3 år?

Vi är etablerade med en betydande marknadsandel här på svenska marknaden. Vi når också vår kund på utländska marknader, dels via D2C och dels via retail. Eventuellt har vi expanderat vår produktportfolio till närliggande kategorier.

Läs mer om Unna här: https://www.unna-baby.com/

Börja din resa,
ta kontakt med oss!

Linnéa Olsson
Creative Sales, Baby Journey

Du kanske även är intresserad av

  • Vad fyndar gravida och nyblivna föräldrar under Black Friday?

    Med tanke på de extra utgifter som är förknippade med att få barn är det inte konstigt att många blivande och nyblivna föräldrar väljer att hålla utkik efter Black Friday-erbjudanden. Inför årets Black Friday har Baby Journey frågat över 200…
  • Hur blir gravida och nyblivna mammor inspirerade idag?

    Baby Journey har frågat 250 gravida och nyblivna mammor hur det konsumerar lättsam och underhållande inspiration kopplat till graviditet och livet med barn. Vart hämtar det denna, vilket format föredrar dem och vilken plattform inspirerade dem senast till ett köp?…
  • Träffsäker annonsering mot målgruppen gravida och småbarnsföräldrar

    Oavsett vilken produkt eller tjänst som du erbjuder hjälper rätt annonsering dig att nå ut till potentiella kunder. För att veta vilken typ av annonsering du ska välja behöver du veta vad ditt mål med kampanjen är: ska den öka…
  • Annonsera på Facebook mot den köpstarka målgruppen gravid- och småbarnsföräldrar

    Vill du se en ökad konvertering samtidigt som du bygger varumärke? Gravida och småbarnsföräldrar är en köpstark målgrupp som spenderar timmar i sociala medier varje dag, där de både får information, inspiration och möjligheten att kommunicera med andra inom målgruppen.…
  • Digital marknadsföring mot en köpstark målgrupp

    Det finns mängder av vinklar att ta när det kommer till digital marknadsföring, så det gäller att välja rätt plattform, format och vinkel mot sin målgrupp för ett träffsäkert resultat. Oavsett om du vill öka varumärkeskännedom eller konvertering, kan vi…

    Artillerigatan 16

    114 52 Stockholm

    Baby Journey

    Villkor

    Ladda ner vår app!

    ladda ner i appstore

    Copyright © Baby Journey

    Copyright © Baby Journey

    Mobile footer