Svenska uppstickaren Unna grundades med visionen att bryta stigmat som finns runtmatning. Med de första svensktillverkade och ekologiska produkterna inom kategorin ersättning vill grundarna Linnea och Vendela erbjuda ett tryggt alternativ om det skulle vara så att amningen inte fungerar, eller som komplement. Trots att produkterna bara funnits på marknaden sedan i år har Unna redan synts i TV-programmet Draknästet och fått ut produkterna på stora matvarukedjor som Coop, ICA-butiker och de stora nätapoteken.
Vi har pratat med Linnea och Vendela för att höra hur Unna som varumärke sticker ut på marknaden, och vilka insikter de fått om målgruppen blivande och nyblivna föräldrar sedan starten av Unna.
Vi är ett nytt varumärke inom barnmat. Vi erbjuder den första svensktillverkade ekologiska ersättningen på marknaden!
Det är en intressant kategori av flera anledningar. Dels för att den är livsviktig, de här
produkterna måste finnas och vidare så är det en konstant efterfrågan på ersättning, det är
ingenting som går i trender.
Vi såg tidigt hur få alternativ det finns i kategorin, hur otroligt kvalitetskänslig kunden till de här varorna är, och hur väl svenska värden och ekologiskt skulle passa just här. Till sist såg vi också hur varumärkesmedveten nyblivna föräldrar är, och såg utrymme för att bygga ett brand här, som kunden förhoppningsvis ska kunna relatera till. Något nytt, med ny tonalitet och nytt formspråk.
Det finns inget annat ekologiskt, svenskproducerat alternativ idag. Det finns inte heller något annat nytt, och absolut inget småskaligt alternativ. Konkurrenterna är gigantiska livsmedelsbolag med en uppsjö av andra produkter under sina paraplyer, och de har inte jobbat så mycket med förnyelse just när det kommer till deras ersättning. Vi är ett varumärke skapat för föräldrar, av föräldrar, och tror att de som upptäcker oss ser ett mervärde i att handla ekologiskt, småskaligt och från ett varumärke man kan identifiera sig med.
Att det är så många som hör av sig och delar med sig om diverse utmaningar man mött i
matningen. Vi visste ju att det är ett ämne som engagerar och som är väldigt centralt när
man är nybliven förälder, men vi är väldigt glada att se att många skriver till just oss med
både stort och smått. Det visar ju på en benägenhet att interagera med oss som varumärke!
Vi gissar på högre och högre krav på autenticitet, på transparens och på originalitet. Kunden kommer nog bli ännu mer skeptisk till traditionell produktreklam och även till köpta influencer-samarbeten, om de inte känns helt genuina. Det kommer säkert också ställas större krav på att varumärken ska ta ställning i diverse frågor, och vara inkluderande och nyanserade i sin kommunikation.
Vi är etablerade med en betydande marknadsandel här på svenska marknaden. Vi når också vår kund på utländska marknader, dels via D2C och dels via retail. Eventuellt har vi expanderat vår produktportfolio till närliggande kategorier.
Läs mer om Unna här: https://www.unna-baby.com/
Linnéa Olsson
Creative Sales, Baby Journey
Copyright © Baby Journey
Ladda ner vår app här
Copyright © Baby Journey